2013/06/17

Публічний транспорт - торонтівські оригінали

 Протягом досить тривалого періоду, проходячи через перехід однієї із станцій метро - Bathurst, я чув голосні звуки і дивувався, - так ніби хтось душить сороку, чи то сорока когось атакує, чи то просто щось десь серйозно зламалось... Аж, зрештою, побачив пояснення на стіні того ж  переходу:

На табличці написано, що ті страшні звуки, то спроба відлякати голубів, щоб вони не тусувались в переході і не "забруднювали" територію станції. Отаке оригінальне рішення використали в TTC (Toronto Transit Commission). 
 Втім, вони не тільки в цьому оригінали...


 Наприклад, наше TTC завоювали славу найдорожчої публічної транспортної системи серед міст Північної Америки. Я не був у дуже багатьох містах, але вартість проїзду таки дійсно недешева, а дослідники стверджують, що враховуючи деяку усереднену систему(в різних містах своя специфіка), вони таки дійсно найдорожчі. От, наприклад, ціна одного квиточка - $3. Втім, цю суму легко покращити, бо купуючи кілька квитків, отримуєш оптову ціну - $2.65 
 Якщо квиток заздалегідь придбаний не був, то при вході, наприклад, в автобус чи трамвай, можна заплатити готівкою - просто кинути в коробочку вартість одного проїзду. Нюанс виникає, якщо з собою нема рівно $3, тоді треба кинути суму, що не менша, - дві монетки по $2 чи паперову п'ятірку. Все приймається. Але водій не буде видавати вам решту - це не входить в його обов'язки. Одного разу, в мене була з собою лише паперова десятка. Я запитав у водія, як мені бути і він порадив мені звернутися до пасажирів :)
 Графік-порівняння цін на квитки(червоненьким, - то "оптова" ціна квитків):

 При оплаті проїзду, можна отримати так-званий "трансфер". це папірець, який дає право безкоштовно пересісти на будь-який інший маршрут протягом 2-х годин з моменту видачі. Трансфер можна використовувати лише в одному напрямку і без перерв. Тобто, сісти на автобус до магазину, прикупити хлібчику і на трансфері повернутися додому - не можна. Проїхатись на метро, заскочити в кав'ярню і сісти далі на автобус, навіть в тому ж напрямку - поза правилами. Такі жорсткі умови, до речі, також вносять свою частку в розрахунки дороговизни проїзду при порівнянні.
 Є ще така важлива штука, для тих хто їздить публічним транспортом на роботу - місячний проїзний квиток. В Торонто він коштує $128.5; Нескладні підрахунки показують, що це ціна приблизно 48 проїздів. Якщо взяти, що в місяці, в середньому, 20 робочих днів, то протягом будніх днів витрачається  40 поїздок. Ще 8 залишається на поїздки на вихідних. Це зовсім незначна економія, як для місячного передплаченого абонементу. Єдине, що додатково виправдовує фінансову сторону, - витрати на проїзні квитки частково компенсуються за рахунок податків на державному рівні (Federal Transit Tax Credit), 15% ціни повертається раз на рік, коли декларуються доходи.
 Графік-порівняння цін на проїзний абонемент в містах США та Канади:
 До цього всього треба додати, що ціни на проїзд росли щороку, протягом мого перебування тут. І, враховуючи їх плани на розвиток мережі, будуть і далі рости. От, наприклад, вони планують вдосконалити систему оплати, впровадивши спеціальні електронні картки, які можна буде просто поповнювати коштами і, при вході в метро-автобус-трамвай, просто прикладати картку. Для цього, ніби-то, вибрали вже існуючу систему - Presto. Досить зручно, враховуючи позитивний досвід використання на приміському GO-транспорті. Наприклад, наскільки я розумію, система вираховує знижку на базі фактичного використання протягом періоду часу. Але, останній раз, коли я чув про цей проект, керівництво TTC декларувало, що їм для такого впровадження необхідно мінімум $450 мільйонів(!). Та ще й все це впроваджуватиметься протягом щонайменше двох років. Може я не розумію масштаб проблеми, але особисто мені тут попахує якоюсь оборуткою. :)

 В цілому ж, все-таки, система публічного транспорту тут розвинута досить непогано і зручна. Якби ще трохи прийняти їх "зажратість", яка базується на багаторічній монополізації... ех, київські маршрутки дали би їм "жару на прикурити"! :)

* були частково використані дані з цих статей - тиць  і  тиць.

Немає коментарів: