2012/09/12

Канацька медицина в дії


 Щось я давненько нічого не писав, а між тим є багато чого написати і цікавого, і смішного і корисного. От, наприклад, довелось мені, нарешті, більш щільно познайомитись із таким важливим аспектом, як місцева медицина. На форумах про імміграцію, питання медичного обслуговування в Канаді зазвичай постає найболючішим і мало чи не одноголосно визнається проблемним місцем на тілі загального добробуту і соціальної влаштованості.
 Мушу визнати, що і мені багато чого в місцевій системі охорони здоров'я видається дещо корявим і не завжди логічним, але, все-таки, я схильний списувати більшість цих вражень на те, що я просто звик до іншого підходу. Іншими словами, я не берусь робити якісь авторитетні висновки, просто розповім як це було в мене і, можливо, мій досвід допоможе скласти враження.


 Отже, до знайомства із медициною мене підштовхнула не просто цікавість, а дещо нагальна потреба. Пан в свої вже неюнацькі роки дозволяє собі регулярно поганяти м'ячика в грі, яка тут називається "соккер", а по нашому - футбол. Ну і от довелось пану постояти на воротах і руцями, які в основному тільки і роблять, що долають опір клавіш на ергономічних клавіатурах, зловити м'яча від ворожого форварда. Хороша новина - я відбився, гола не було і атака на цьому припинилась. Погана новина - ліва рука заболіла сильно і не переставала так, що на ранок було прийнято вольове рішення перевірити стан речей у лікаря. Далі викладаю те, що я вияснив і як воно було в мене.

 Основні три пункти, з яких хворий мешканець Канади може почати свій шлях в офіційні пацієнти: [1] сімейний лікар; [2] поліклініка (це мій не зовсім точний переклад місцевого терміну - walk-in clinic); [3] - "нєотложка" (це мій корявий переклад місцевого поняття "emergency room"). Ну, ще окремо коли за Вами з мигалками приїжджають парамедики, але це мабуть екстремальні випадки після дзвінка в 911... Думаю, що в таких випадках дзвонить вже не сам хворий, а панікуючі люди навколо.
 Строгого визначення куди іти немає. Загальна ідея така, що завжди краще починати з сімейного лікаря, але це спрацьовує у випадку якщо зовсім нема нічого термінового (проблеми типу - нежить, понос, сварлива дружина) і якщо ваш сімейний лікар доступний в потрібний час, що буває досить рідко. Отже, якщо сімейний лікар відпав, то наступний пункт - поліклініка. Не дивлячись на знайоме жителям пострадянського простору слово, в місцевій реальності це трошки інше. Мабуть, найбільша неточність мого перекладу в префіксі "полі", в тому смислі що різних спеціалізованих лікарів ви в цій walk-in clinic не знайдете. Тут сидять загальні терапевти-діагности, які , як і сімейний лікар, можуть допомогти в простих випадках, або перенаправити до спеціалістів  у випадках більш складних. По розміру, масштабу і технічній оснащеності такі "полі"-клініки можна зрівняти із сільським медпунктом. Тобто у всіх у них є шафа, на поличках якої можна знайти йод, зеленку і спирт(!), але далеко не кожний має рентген-кабінет(по місцевому X-Ray) чи лабораторію для аналізів.
 Наступним пунктом можна розглянути emergency. В чомусь вони схожі на поліклініки, але зазвичай більш гарно оснащені і мають більші черги людей. Туди можна йти з будь-якими проблемами, але черга там вибудовується по мірі терміновості вашої проблеми. Тобто, якщо Ваша болячка дрібна, то перед вами будуть обслуговувати всіх, в кого справи більш невідкладні, навіть якщо вони прийшли пізніше. Загальний девіз таких emergency - ми не дамо вам "загнутись" на нашій території. Тобто в 90% випадків тут вам зупинять кров, дадуть обезболююче, поставлять первинний діагноз і знов таки відправлять в спеціалізовану клініку.

 Тепер мій власний шлях:
1. Гугл. Куди іти, що робити? Знайшов "корисну" службу під назвою TeleHealth із гарячою лінією, оснащеною терплячими медсестрами, які задають анкетні питання і на основі відповідей готові дати поради.
2. TeleHealth. Загальне враження від змісту запитань і послідовності, в якій мені їх задавали - вони виясняють чи можна від тебе позбавитись без ризику втратити компетентність. Тобто, не дивлячись на те, що я з самого початку в двох словах пояснив, що пошкодив руку, перше анкетне запитання було - "Ви можете дихати без перешкод?" Я навіть перепитав - "Чавооо?". :) Коротше питанні на п'ятому чи шостому я зрозумів куди діло котиться і в той момент, коли вона мене запитала чи відчуваю я німоту в пальцях, я відповів, що не впевнений, можливо і відчуваю, бо ледве можу ними ворушити. Вона відразу посерйознішала і авторитетно заявила, що в такому випадку мені треба йти в клініку, або взагалі в emergency. Суперкорисна інфа! А якби я сказав ні, то вона б порадила мені їсти більше фруктів???

3. Гугл.  Ага, знов Google search, бо авторитетна медсестра з гарячої лінії TeleHealth сказала, що дупля не ловить яка конкретно клініка мені краще підходить. Пошук по гуглу показав, що природа місцевих "поліклінік" якась дуже дивна, принаймні для мого розуміння. Я би сказав, що українські пункти прийому пляшок мають більш систематизований і зручний графік роботи ніж місцеві поліклініки. Деякі з них працюють до обіду, деякі після обіду, а деякі тільки по вибраних днях тижня. Якісь вже припинили свою діяльність і взнати про це можна з коментарів на форумі "лівого" сайту. Якоїсь централізовано зібраної інформації, типу списку на сайті міністерстві охорони здоров'я, я не знайшов і це при загальній розвинутості канадського веб-простору. Тим не менше, я знайшов одну недалеко від місця де я живу і про неї говорилось, що там є рентген-кабінет.

4. Walk-in clinic. Так як пошуки клініки і тому подібне дещо затягнулись, то прийшов я туди не на саме відкриття (10:00), а десь на годинку пізніше. Готувався до найгіршого - наркомани, бомжі і кашляючі негри з пляшкою в кишені пальто. Насправді виявилось все дуже пристойно. Дві баришні на рецепції запитали мене показати мою картку OHIP (соціальне страхування) і сказали чекати в черзі поки лікар мене покличе. Переді мною було чоловік 6-7, досить пристойні, сиділи в гарно оформленій приймальні, негр був в окулярах і читав книжку. Хвилин за 35-40 черга дійшла до мене і мене провели в маленьку кімнатку для огляду. Ще через п'яток хвилин прийшов лікар, помацав мою руку і передбачувано направив мене зробити рентген. Знімки можна було переглянути вже години через дві і він мені призначив зустріч на 14:00.

5. X-Ray і знов Walk-in clinic. До рентгену взагалі черги не було і мені швиденько наклацали 4-5 знімків. А після обіду лікар зустрів мене знову і повідомив, що я маю тріщинку кістки в районі зап'ястя, що він мені і продемонстрував на моніторі комп'ютера. Далі, змайструвавши мені марлеву перев'язку, він направив мене в той-таки emergency, щоб зі мною там розібрались спеціалісти. Знімки руки мені записали на CD-диск, за додаткову оплату в $5.

6. Emergency. Лікарня, в "нєотложку" якої мене відправили, знаходилась також відносно недалеко. В приймальні взагалі черги не було і я возрадувався. Медбрат задав мені кілька орієнтуючих питань, мене оформили як нового відвідувача і направили вглиб клініки, до лікарів. От вже там мене чекала черга із страждущих. Таким чином мені довелось посидіти ще годинку після чого в мене взяли направлення, диск з фотографіями і попросили почекати ще 15 хвилин. Як я вже писав, мета emergency не дати окочуритись пацієнту та відправити до спеціаліста, що і було продемонстровано на кількох пацієнтах переді мною. Я не був виключенням, тому мені просто наклали тимчасовий бандаж і направили в травмпункт (fraction clinic), який відкривався на другий день зранку.

7. Fraction clinic. Направлення в травмпункт значило, що відкривається він аж в 7 ранку. Тому, маючи бажання не запізнитись на роботу я вирішив бути хитрішим і прийти заздалегідь, годин в 6:30, щоб проскочити чергу. Однак, на ранок виявилось, що ранкові процедури та приготування сніданку лише за допомогою однієї руки - це не таке швидке діло. Тому я ледве поспів на автобус і прибув на місце в 6:45, що теж вважав непоганим. Яке ж було моє здивування, коли я побачив що там вже повна хата народу і мій номерок був 47. А чого я ще очікував від канадосів, які навіть в ресторанах і дискотеках черги влаштовують? Ну то таке, хвилин 25 і мене запустили всередину, а там довелось почекати ще хвилин 15, поки лікар, який явно строїв з себе д-ра Хауза, до мене дібрався. Ледь зиркнувши в мої папери, по кольору очей (мені так здалось) визначив, що треба класти гіпс, на 6 тижнів. До гіпсу мені довелось почекати ще хвилин 20. На вибір мені було запропоновано безкоштовна гіпсова пов'язка, або плексигласова пов'язка за додаткові $40(які можливо покриває моя страховка від роботи). Вияснивши, що різниця лише в масі (гіпсова пов'язка дещо важча) я вирішив спробувати класику і погодився на гіпс. Гоп-шльоп і я готовий. Мене попередили, що пов'язку не мочити, сторонніми предметами під нею не чухатись і аерозолями не пшикати. Побачивши мій запитальний погляд пояснили, що так - буде чухатись, свербіти, а з часом і запашок піде. :) В кінці видали мені візитівку і попросили негайно дзвонити, якщо рука посиніє чи просто буду відчувати дискомфорт. То мабуть був своєрідний жарт, бо через дискомфорт я би мав їм надзвонювати щодня і щогодини - виявляється що ціла купа процесів, які раніше здавались заурядними, з гіпсом на руці перетворюються в циркову виставу. От наприклад, те що в душі треба митись із целофановим пакетом на руці - це ще півбіди, а спробуйте користуючись лише одною рукою видавити собі на лодоню шампуньчику і натерти голову. Ну і т.д. :)

Висновок(глибоко суб'єктивний): в цілому, канадська медицина виявилась не такою вже і запущеною. Не зважаючи на те, що отримання допомоги займає значний час, все досить культурно і організовано. А також безкоштовно - за весь процес я заплатив лише $5 за CD і то це було опціонально.

На цьому вам великий привіт ручкою:

Все буде ОК:


4 коментарі:

faust сказав...

фото бачу, тріщини не наблюдаю... або вона настільки мізерна, що не варто було гіпсуватись, звісно боліти рука повина досить пристойно.. але іноді гіпс це лишнє.

З.І. Зламав колись мізинець на правій руці, від гіпсу відмовився (за радяньських часів це було не естетично на просторах своєї вулиці, друзі засміяли б, от якби вся рука то це круто а палець це не те.. ))) ), палець вижив, правда трішки поболював коли накладав собі саморобну шину(звичайна плоска дерев'яна паличка від колишнього морозива). Не скажу, шо мізинець вийшов геть рівний ))) але в цьому з'явилась величезна перевага в користуванні клавою, пацієнт дотягується до клавіш які не можливо булоб натиснути "здоровим" мізинцем. ))

Unknown сказав...

Ну ти прям такі страхи розповідаєш :)) Ні, краще я буду звичайним користувачем клавіатури :)

Tetyana сказав...

Не зрозуміло чому тебе із Walk-in clinic не відправили одразу в Fraction clinic.

Unknown сказав...

Логічно... але, як то кажуть і на тому дякую :)