2012/06/12

Обложили. Автодилема.

 Підкинули мені тут місцеві капіталісти задачку, яка стала темою моїх дум останні тижня півтори. Справа в тому, що вже скоро рік, як я купив автомобіль і підходить час оновлювати страховку. Про цю дату, звичайно, пам'ятаю не тільки я, але і страхова агенція. Тому вони радісно прислали мені лист з повідомленням, що мені напружуватись не треба і вони автоматично мені продовжать страховий договір і навіть без проблем продовжать знімати потрібну їм суму з моєї картки. До цієї радісної події прикладався ще й листок з графіком оплат в якому ненароком виявилось, що щомісячна сума стала більшою всього-то десь на $40. А була $230. Тобто майже 20% тиць-гриць. Нічого собі так інфляція, навіть для українського рівня великувата, а для стабільної Канади мусить виглядати як катастрофа.

 Звичайно, першою моєю реакцією став лист до цих чудодіїв із наївними поясненнями, що я в них класний клієнт, ніяких штрафів, страхових випадків і т.д. і т.п., взиваю до справедливості і сподіваюсь, що вони просто переплутали - замість щоб зменшити, підняли. У відповідь отримав щирі запевнення, що я таки дійсно класний клієнт і вони мене дуже цінять, але ціна отак-от кругом піднялась, а ще в мене була 10% на перший рік  і тепер лафа закінчилась. Круто... навіть на мій другий лист, в якому я уточняв про умови розриву контракту я отримав лише більш-менш детальні пояснення як відмовитись від їх послуг, якщо я того бажаю.

 Друга реакція була пробігтись по сайтах інших страхових і подивитись ціни. Результат - ціни не менші, а то і більші.

 Третя реакція - от сволочі! Обложили! :)

Далі трохи підрахунків, припущень і висновків. Кого занудить слідкувати за всім процесом, можна відразу переходити до останнього абзацу із висновками. :)

 І почав я рахувати. Страховка забиратиме $270 щомісяця. Паркінг біля будинку $75 щомісяця. Далі, згідно моїх записів про витрати за попередні 10 місяців, на обслуговування авто (мастило, колеса, планові заміни, платні парковки в місті) іде ще приблизно $175 на місяць. Бензин, якщо не брати до уваги дальні подорожі, ще приблизно $50 - небагато, бо я не їзджу щодня на роботу. Ну і по дрібному - раз на рік треба заплатити транспортний збір $74 і раз на два роки техогляд, точно не знаю по чому, але думаю що десь на $150 потягне.
 Перераховуємо - $530 на місяць, не рахуючи бензин ($50). І при цьому я купую щомісяця проїзний квиток, який цього року коштує $126. Відкладаємо в умі числа, дивимось далі...

 Що я роблю з авто? Так як я поки що працюю в центрі, то на роботу їжджу на публічному транспорті. Про те, як я намагався змінити цей аспект я писав кілька постів тому. Отже, в мене авто для вихідних днів, а це в основному шоппінг - за продуктами і в дальні шоппінг-моли за шматтям із знижками. Ще випадкові поїздки, то до друзів в передмістя, то футбольчик ввечері пограти на іншому кінці міста, то ще щось подібне. Ну і дальні поїздки, які я називаю подорожами. Такі можуть бути в межах 50-800км в один бік, але трапляються вони рідко.
 При тому всьому, що авто ніби використовується відносно рідко, але я маю відносну свободу і зручність пересування в будь-який момент. Враховуючи канадські масштаби відстаней - хайвеї, а 20км взагалі не відстань, власний автомобіль наділяє значною долею комфорту і додаткових можливостей. Цього не віднімеш...

 Ок, припустимо я позбавився автомобіля. Які альтернативи?

 Альтернативи є і то досить розвинуті, їх можна навіть комбінувати. По-перше, тут в Торонто(і не тільки) присутні сервіси швидкого погодинного ренту авто. Гарним прикладом може бути клуб AutoShare. Вони мають 150 точок в Торонто. Ціна користування авто в середньому $9.5 за годину - це включає і бензин і страховку. Добовий тариф - $70-$80. Тобто ніяких додаткових трат. Лише за вступ до клубу треба заплатити разовий внесок $140 і в залежності від плану користування може бути щомісячна плата від $4 до $12 на місяць. Схема використання дуже проста - знадобилось авто, заходиш на сайт, перевіряєш наявність авто на  найближчій стоянці, отримуєш код доступу, пішов, сів і поїхав. Звичайно, цей сервіс більше придатний для коротких поїздок, добові тарифи трошки завеликі.
 А для добових тарифів кругом понасипано звичайних пунктів прокату авто. Ціна такого ренту може починатись від $10 за добу (акційні умови, які трапляються нерідко), а в регулярному стані коливається в межах $30-$50, в залежності від класу авто. І тут не обходиться без ложки дьогтю - до ціни ренту авто ще додається страховка $20  (добовий тариф в Торонто). Але і на цю проблему є свої рішення. Наприклад, є цілий клас кредитних карток (зазвичай Gold та Platinum), які серед інших бенефітів мають страхове покриття рентовочних авто. Вартість такої картки може бути $100-$120 на рік, але ж це окупається всього-на-всього за 5-6 днів ренту. Це на поверхні, а якщо пошукати, то можна знайти і спеціальні пропозиції від банків, які дають таку картку безкоштовно.

 Фуф, пора все звести до власного випадку і підбити бабки, заради чого вся розмова і починалась. Тут складна частина, бо якісної статистики по використанню авто в мене нема і, додатково, щоразу буде втручатись фактор бажання зекономити на ренті авто. Але спробую....
 Отже, нехай я два рази на місяць їжджу на короткий шоппінг за продуктами (2+2 години), один раз на довгий шоппінг кудись далеко, або поїздка кудись в передмістя (5+ годин - фактично цілий день). Довгі поїздки/подорожі - іноді, в холодні місяці, може бути жодної, а літом може бути по 2-3, але є відчуття, що в середньому це буде аж максимум 2 доби на місяць. В грошовому еквіваленті це виглядає приблизно так - "продукти" ($40, погодинно) + "біг шоппінг" ($40-$50, добово) + "подорожі" ($70-$80, дві доби). Перший рік членства в клубі обійдеться $12 на місяць і мінімальна абонплата $4. кредитку я постараюсь знайти безкоштовну, але нехай це навіть ще $8 на місяць. Приблизна сума  - $180 на місяць. Добре, додамо до цього ще іноді парковку в місті та можливі витрати, яких я зараз не передбачаю, вийде $200.

Висновки. Виходить, що на одних віжках зручність і комфорт, який пропонує власне авто за $530, а на іншому боці частий рент авто і відносна морока ціною $200. До обох варіантів ще можна начіпляти гірлянди вторинних аргументів, які іноді важко оцінити, поки не спробуєш покористуватись кожним з них. Але основна фінансова різниця світиться як $330 економії в місяць. А якщо рахувати в річному еквіваленті, як люблять робити в Північній Америці, то вийде майже $4000 чистими. Сума немаленька, враховуючи, що отримується вона майже з нічого, просто невеличкою переорганізацією транспортного споживання.
 Мені дуже би хотілося почути що інші думають про мої розрахунки та висновки. Можливо я щось переоцінив, щось не врахував, десь напартачив?

6 коментарів:

faust сказав...

якщо рент авто не залежить від годин коли можна при потребі отримати авто для потреб (ну скажімо в 3 годині ночі наприклад) то думаю що дійсно варто позбутись власного авто. Хоча є досить цікаве в мене запитання.. а технічний стан рентованих авто задовільний ? ну щоб не свистати на хайвеї через несправність двигуна ?.. Своя звісно рубашка ближча до тіла і власний автомобіль можна і вечорами в гаражі зробити (якщо він звісно є ;) ). чого не зробиш з рентованими бо в цьому немає просто ніякого смислу...

Unknown сказав...

Охо, зразу видно людину, яка не була в Канаді :) Звичайно, техогляд рентовочним машинам я не проводив, але в них автопарк складається з дуже свіжих моделей - я думаю максимум дворічну машину там можна зустріти. А останнію Тойоту Камрі яку я брав, минулого року, було всього місяців 5, наскільки я пам'ятаю. Вони ж тут за безпеку паряться дуже сильно. Ну і авторитет їм також дуже важливий. Як люди почнуть десь писати, що в них виникли проблеми на хайвеї через незадовільний стан авто - контору можна закривати :)

Grygoriy Tsybulko сказав...

Ну что ж, теперь я пройдусь по теме.
Как я тебе говорил - ты напиши, к чему сам склоняешься, а я уже найду аргументов :)
Но ты не написал, хотя по статье видно, что хочешь сэкономить и продать машину :)

А я сделаю вид, что этого не заметил, и выдвину контр-аргумент. Тем более, что он выходит за рамки статьи.

Если рассуждать только с точки зрения денег, то машину покупать практически никому не нужно. Для всех она будет невыгодна. Также невыгодно заводить собаку, жениться и жить в однобедрумной квартире вместо бейсмента.

Мы делаем в жизни очень много невыгодных вещей. Отсюда вывод - вопрос владения машиной лежит не в плоскости денег, а в плоскости эмоций. Вот туда и перейдем.

Сэкономив деньги ты теряешь в мобильности и гибкости. Арендованную машину нужно каждый раз выбирать, бронировать, доезжать до места ее пребывания, заполнять бумажки и т.п. При этом ты уже не можешь реагировать на сиюминутные желания вроде приглашения от друзей поиграть в теннис - тебе будет просто лень букать машину, ехать за ней, а потом приезжать на партию.

Идея с арендой машины на 2 часа для шопинга - это вообще за рамками реальной жизни. Представь, приезжаешь ты в магазин, шопишься, и вот за 30 минут до окончания аренды твоя жена заходит в магазин и начинает рассматривать очередную сумочку. При наличии машины ты бы просто сказал "Смотри, лапочка, сколько тебе угодно, мы ж не спешим, у нас выходной, мы отдыхаем". А при наличии арендованной на время машины ты уже бегаешь нервный и вытягиваешь ее из магазина за руку.
То же с партией в теннис, посещением друзей и даже просто пробками на дороге. Везде будешь нервничать и даже наверное потом платить штраф за опоздание.

И даже если на деньги посмотреть. Сэкономишь ты 4 штуки баксов за год. Куда ты их денешь? На пиво тебе и так хватает, на еду тоже. Выплатишь мортгидж на полгода раньше (которого пока у тебя и так нет)? И вот тебе 50 лет и ты, выплативший этот долг на полгода раньше, вспоминаешь, как целый год ты бегал по парковкам Автошары и по рентовочным конторам.

Деньги - они не последние. Просто сядь, закрой глаза и представь, как ты бронируешь машины, ездишь-забираешь, заполняешь бумажки, возвращаешь в нужное время - и так несколько раз в месяц. И как ты нервничаешь, если не успеваешь вернуть машину вовремя.

Если тебя это не пугает - заходи на autotrader.ca и kijiji.ca, выкладывай объявы. Через годик, как надоест бегать, будешь уговаривать меня продать тебе мою Тойоту :)

Unknown сказав...

У, по самому хворому місцю вдарив - комфорт і задоволення. Їх не поміряєш і оспорити важко.

А стосовно погодинного рента там не так жорстко. Там їздиш скільки хочеш, потім платиш по факту наїздженого. Якщо їздиш більше 8 годинтариф автоматично перемикається на добовий. Стоянка з машинами через дорогу (на території комплекса Мінто)

Tetyana сказав...

Я в суботу тобі не розповіла, але в мене є кілька знайомих в Торонто без машини. Один жив в Ватерлу, мав машину, а коли переїхав в Торонто- продав.
Бо працюють прямо в центрі і прямо за 10 хвилин від дому працюють. Вони рентують машину тільки десь на кожні другі вихідні, для дальних поїздок. І то наприклад до нас вони їздили на автобусі кілька раз. Вже 5 років так живуть і дуже задоволені.

Якби в мене реально був вибір,я б теж без машини жила. І врахуй, що якщо ти не дай боже втрапиш в аварію на своїй машині, то влетиш набагато більше ніж на рентованій :).Плюс амортизація машини, з кожним роком вона втрачає свою ціну.

І прийде час коли ти не матимеш вибору і просто будеш змушений мати машину , так що спробуй інший спосіб життя поки можеш :)

Unknown сказав...

О, класний аргумет - спробувати і переконатись!