2011/03/20

"Тварь дрожащая или права имею?" :)

Поки не забулось, маю розповісти про те, як я здавав на права і як треба здавати на права :)

Водійські права в Канаді - це майже як основний документ. Можна не носити з собою ні паспорт, ні PR-картку, нічого такого... Водійські права надійно ідентифіковують власника. Якщо Ви міняєте місце проживання - Ви повинні повідомити про це в Транспортне Бюро і Вам видадуть нові права.

Видачею/перевидачею прав, прийняттям іспитів, і базовим тестуванням Вашого здоров'я в Канаді займається приватна структура "Drive Test", яка ліцензована державою для цієї роботи. Коротше, контора сидить на товстелезній трубі. :)
Якщо Ви хочете отримати/переоформити права - Вам в цю контору. Здається деякі речі можна зробити прямо онлайн. Наприклад, призначити собі дату та час дорожнього тестування.

Як працює система для тих, хто тут живе, так би мовити, з дитинства - коли канадцю настає 16 років, він іде в центр тестування і без всякої черги і без попередніх записів здає письмовий іспит на знання правил дорожнього руху і дорожніх знаків/розмітки.
Офіційна книжка з правилами тут називається Driver's Handbook. Копії цих книжечок можна знайти в інтернеті в електронному вигляді, а також можна купити паперовий варіант прямо в центрі тестування, на сьогодні вона коштує $16.
Перед тим, як здавати письмовий іспит Вам задають питання про Ваше здоров'я, перевіряють зір за допомогою спеціального апарата схожого на перископ, потім майже несподівано фотографують і видають бумажку для здачі письмового іспиту. Стосовно фоток(зокрема це стосується дівчат) - якщо Вам важливий Ваш вигляд на фотографії на правах, то приготуйте Ваш зовнішній вигляд заздалегідь, оскільки в якийсь момент Вам просто скажуть стати під білу стіночку і сфоткають. Там де фоткали нас, навіть не було поряд ніякого дзеркала.
З папірцем, який Вам щойно видали ви ідете в кімнатку, де Вам видадуть два великих листка із запитаннями. На кожному з цих двох листків - 20 запитань. Один листок присвячений правилам, другий дорожнім знакам. Можна припуститись лише/аж 4-х помилок в кожному розділі. Із знаками простіше - там все досить прозоро. А от в питаннях про правила, на жаль, присутні такі неприємні запитання як: скільки штрафних очок дається за те чи інше порушення, за скільки днів Ви повинні повідомити про зміну адреси для того, щоб Вам замінили права, на який термін можуть у Вас забрати права, якщо зловили з таким-то рівнем алкоголю в крові і т.д.
Перевірка Ваших відповідей відбувається таким чином - до Вашого великого листка прикладають відірвану до того паперову смужку, яку відірвали, коли Вам давали ці бюлетені. У мене тут стався казус - жіночка почала перевіряти мої питання саме з тих питань, які стосуються отих штрафних очок. Одне за одним вона почала підкреслювати 1-шу, 2-гу,..., 5-ту неправильну відповідь... Я вже розстроївся, побілів, потім почервонів - що ж це я такий лантух, але коли вона перевернула папірець і почала одне за одним підкреслювати 7-му, 8-му,.. 10-ту відповідь - я зрозумів що щось тут не те і перше що мені прийшло в голову, що вона притулила до моїх відповідей не мою смужку. Я висловив їй це припущення і так і виявилось. Повторна перевірка показала, що всі мої відповіді правильні і з цього моменту в мене вже були права категорії G1. Ця категорія дозволяє власнику водити легкові автомобілі, мінівени і маленькі траки (до 11000кг !!!) в присутності досвідченого водія категорії G (full G). Але не можна виїжджати на хайвеї і їздити по ночах.
Фінансова сторона - теоретичний/письмовий іспит коштує $10 і відразу платиться внесок за 5 років володіння правами = 5х$15=$75.

Далі новоспечений водій має протусуватись із такими правами протягом року і тоді він отримує право на здачу дорожнього тесту і отримання категорії G2. Категорія G2 уже дає право самому водити авто практично без обмежень. Основні обмеження в тому, що рівень алкоголю в крові має бути 0, всі пасажири мусять бути пристебнуті, ще щось там про нічну їзду і все-одно треба буде рано чи пізно перездавати на категорію G. Фактично, маєш право перездати на категорію G після року досвіду в категорії G2. Здача дорожнього тесту по категорії G2 коштує $40.
Найкрутіша ж категорія - G, практично не має ніяких обмежень в класі легкових авто і навіть дозволяє мати до 0.08 проміллє.

Так от, у емігрантів, які мали водійські права в своїй країні, на щастя, після здачі теоретичного іспиту(G1), є альтернатива. Можна принести свої оригінальні права (їх треба перекласти у канадського сертифікованого перекладача) і Вам теоретично зарахують Ваш попередній досвід. Якщо Вам зарахують досвід хоча б 1 рік, то після здачі на G1 можна відразу подаватись на G2.
Я не знаю, як для інших, але для українців в даному плані є певна специфіка. Свої права треба підтвердити офіційним папером. Раніше всі українці йшли в консульство України і там їм ха певну суму видавали папір з підтвердженням, що їх права хороші. Наскільки стверджують очевидці, в консульстві завжди були не сильно раді цій процедурі, а зараз і взагалі перестали такі підтвердження видавати. Тому дуже бажано взяти ще на батьківщині в МРЕО довідку, в якій сказано, що такі-то права, з таким то номером були тоді-то видані такому то і після того вони не вилучались і дійсні. Особливо важливо таку довідку зробити тим, хто хоче засвідчити більше ніж 1 рік досвіду і таким чином мати право на отримання відразу категорії G.
Необхідно відмітити, що до таких товаришів, які хочуть відразу застрибнути в категорію full G, тут не дуже полюбляють і тому дуже прискіпливо ставляться до оформлення і змісту цієї довідки. Ледве щось не так і вони з співчутливим виглядом кажуть, що довідка не зовсім відповідає вимогам і тому, на превеликий жаль, вони можуть зарахувати лише 1 рік досвіду. :)
Я про цю довідку і про нюанси взнав у товариша Григорія (за що йому велике дякую, про його досвід здачі на права можна прочитати тут). Тому моя довідка нормально пройшла перевірку і мені дали можливість здавати відразу на категорію G. (Якщо комусь потрібен буде зразок довідки, яка в мене спрацювала, пишіть.)

Коли я записувався на тест, то мені відносно поталанило і звільнилось вільне місце через два дні - хтось відмінив свою здачу. Якщо ж стояти в звичайній черзі, то найближча дата через 3-4 тижні.
Спочатку я взагалі думав не брати інструктора з водіння, але фішка здачі водійського дорожнього тесту полягає в тому, що на цей тест Ви маєте прибути із своєю машиною. Бери її де хочеш. Більше того, якщо ти на даний момент лише G1-водій, то ти не маєш права приїхати на тій машині сам.
У інструкторів/водійських шкіл, відповідно, присутні такі пакетні послуги - 2 години інструктажу плюс машина на здачу іспиту. В Кітченері-Ватерлоо такий пакет для здачі на категорію full G коштує $120-$160, для здачі на категорію G2 - на пару десятків долярів дешевше.
Так я ми підшукували авто і інструктора терміново, то особливо нам вибирати не доводилось. Тому нам попався відносно дорогий інструктор ($40/год), але в той же час і досить толковий. Він так мене прокатав в першу годину інструктажу, що в мене склалось враження, що я взагалі не здатен здати той тест. Виявилось, що для того щоб здати тест G, недостатньо просто нормально їздити не тільки по українських мірках, але і навіть по канадських. За ті 30-40 хвилин, коли здаєш тест екзаменатору, треба влаштувати справжній показовий виступ - це і крутіння головою на кожному перехресті, і відхилення від швидкості не більше 5 км, і що 5-10 секундні поглядування на дзеркала, і дистанція розміром в автомобіль перед собою, коли стоїш на світлофорі, і плавне завчасне гальмування... дуже багато нюансів.
На щастя, зрештою, виявилось, що здати сам тест значно простіше ніж їздити і вчитись з нашим інструктором. Я відкатав досить непогано і отримав лише 8 зауважень і допустимих 30-ти. Найвагоміше зауваження від екзаменатора було те, що я занадто швидко їжджу. :) І то це сталось тому, що інструктор мені казав, що краще на 5км швидше ніж менше за обмежувальний знак.

Як результат - папірець про володіння правами категорії G, а сама повноцінна картка з фото прийде поштою. Як сказав інструктор -
"Вітаю, ти більше не будеш мати ніяких питань із здачею на права в цій країні!"

8 коментарів:

Іван сказав...

Мені, власне кажучи, багаточого в тій системі не зрозуміло, хоча то все дрібниці і до того треба тільки звикнути. Але чому власнику прав категорії G1 не можна водити машину вночі - не можу зрозуміти... По перше - як же тоді можна навчитись її вночі водити, по друге - шо ж там такого складно шо це потрібно заборонити? Бо мені, особисто, якшо брати дальні дороги, то вночі навіть більше подобається їздити...

Unknown сказав...

А як тобі обмеження стосовно того, що в перші півроку після отримання навіть G2 в тебе в машині повинно бути не більше одного пасажира молодшого 19 років? :)
Особисто мені це виглядає як заборона возити всіх своїх дружбанів на нічну дискотеку :)

Grygoriy Tsybulko сказав...

По-моему все эти ограничения, о которых вы говорите для G2 - действуют только для молодых водителей (не помню точно до какого там возраста). По поводу количества людей в машине и т.п.

Для себя лично узнавал - только пить нельзя. Что на самом деле по жизни немного мешает, бывает заедешь в гости - и уже ни вина попробовать, ни даже кофе с ромом.

Анонім сказав...

То все добре і цікаво, але будь ласка не ототожнюйте Онтаріо з усією Канадою :)

Справа в тому, що процедура отримання прав (а також самі правила дорожньго руху) дещо відрізняється в різних провінціях. У НБ не треба було ніяких довідок з укр. посольства, достатньо було принести завірений переклад українських прав англійською або французькою мовою (в нас вони обидві офіційні).
Теоретичний тест і екзамен з водіння, звичайно, треба було здавати, ала ми одразу отримали 5 клас (наша версія повних прав, без жодних обмежень), із вказаною датою обримання українських прав.

Unknown сказав...

О так, звичайно, все що я описував дійсно лише для місцевості де я це випробовував на собі, а це провінція Онтаріо.
Більше того, місцями, швидше за все, я пропускаю інформацію через призму власного сприйняття і, тим самим, трошки спотворюю картину.
Але там, де я давав посилання на веб-сайти і давав якісь точні характеристики я намагався брати інформацію з якісних джерел і бути безпристрасним. :)

Анонім сказав...

<>


То таки не зовсім правда :)
Права все ж таки можна загубити - за водіння в нетверезому стані ;)
В залежності від провінції і настрою судді можна позбутися права керування машиною на рік або три, а після того - заново здавати всі іспити.

Анонім сказав...

Попередній коментар був до цього:
----
Як сказав інструктор - "Вітаю, ти більше не будеш мати ніяких питань із здачею на права в цій країні!"
----

(На жаль ніяк не можу розібратися, які команди тут використовувати, зокрема для цитування)

Unknown сказав...

Привіт! Мене звати Володя, скоро виїжджаю в Торонто. Пишу на рахунок довідки з МРЕВ. Буду дуже вдячний за зразок. vovatandt@yandex.ua